Den givna mötesplatsen för svenskt näringsliv sedan 1984

Digital säkerhet högt på agendan för konsumenter i Norden

Digital säkerhet står högt på agendan för konsumenter i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Konsumenter i Sverige handlar oftare på nätet än konsumenter i de nordiska grannländerna och är mindre oroade för bedrägerier. Det visar en undersökning om säkerhet online som genomförts av Kantar på uppdrag av Telenor.

– Bedragarna är organiserade som större internationella företag som rör sig från land till land. Därför är det så viktigt att vi samarbetar både mellan länder och mellan branscher i Sverige så att vi kan dela erfarenheter och varna varandra. Med en ökad digital närvaro kommer också fler och nya typer av bedrägerier. Vi behöver öka kunskapen hos konsumenterna och göra det svårare för de kriminella att lyckas. Undersökningen ger en fingervisning om att de bedrägerierna som fått mycket uppmärksamhet i lägre grad lyckas, menar Jessica Arlehall, bedrägeriexpert på Telenor Sverige.
Även om det finns skillnader mellan länderna är det samma typ av bedrägeriförsök vi råkar ut för och det finns en oro som påverkar vårt beteende online. Mest oroade är de finska konsumenterna (51 procent) medan svenskar är minst oroade (35 procent).

Bedrägeriförsök via telefon ett problem över hela Norden
Ett av de största globala problemen är bedrägeriförsök via telefonsamtal och metoderna för att lyckas blir alltmer utstuderade och trovärdiga. Detta märks i Sverige, men enligt undersökningen är det ett ännu större problem i våra nordiska grannländer. 44 procent av de som svarat säger att de råkat ut för den här typen av bedrägerisamtal, i Sverige är den siffran 31 procent. I Norge svarar så många som 57 procent att de har råkat ut för det.

Svenska konsumenter mer utsatta för investeringsbedrägerier…
Bland de frågor där svenska respondenter i högre utsträckning har erfarenheter än övriga länders svarande finns ID-kapningar, förlorad kontroll över konton såsom Facebook samt investeringssvindel via e-post. ID-kapningar och Facebookkapningar är nu på en relativt låg nivå (2,4 respektive 5,6 procent svarar ja) medan hela 34 procent av de svenska respondenterna säger att de råkat ut för försök till investeringsbedrägerier. De allra flesta utan att det fick några ekonomiska konsekvenser.

…men inte lika utsatta för bedrägerier när vi shoppar online
Det vi i lägre grad än övriga råkat ut för i Sverige utöver bedrägerisamtal är att bli lurade när vi köper nytt eller begagnat via nätet (9 procent jämfört med 13 procent i Norge), men av de som har råkat ut för det är det en hög andel som säger att det fick ekonomiska konsekvenser. 6 av 9 personer som råkat ut för det säger att det fick konsekvenser.

Fem råd från bedrägeriexpert Jessica Arlehall

  1. Var skeptisk och klicka bara på länkar där du är säker på att avsändaren är den rätta.
  2. Kolla att de sidor på nätet du vill handla från är seriösa och att kommunikationen till och från hemsidan sker krypterat. Det sker om det finns ett hänglås innan sitenamnet.
  3. Att köpa second hand från andra privatpersoner är bra. Tradera och Blocket har säkra betalningsfunktioner. Om en sådan lösning saknas, möt gärna upp personligen eller kolla upp säljaren så de inte använder falska betalningslösningar eller har dåliga recensioner.
  4. Om du får samtal från okända nummer med en förinspelad röst, lägg på. Ring inte tillbaka till nummer du inte känner igen om du har missat samtal.
  5. Logga aldrig in med BankID när andra ringer dig, enbart om det är du själv som har sökt kontakt. Sätt på notiser för ditt mobila BankID så ser du om någon annan försöker använda det.

– Skulle du råka ut för bedrägeriförsök är det viktigt att du polisanmäler så att vi hjälps åt att göra det svårare att komma undan med bedrägerier. Prata gärna om det så att kunskapen sprids, avslutar Jessica Arlehall.

Källa: Telenor Sverige