Den givna mötesplatsen för svenskt näringsliv sedan 1984

Allt fler vill ha badtunnor, pooler och spabad

Allt fler svenskar vill krydda vardagen med pooler och spabad. Utvecklingen är tydlig i Svenska Badtunnor AB, som trots företagsnamnet står för ett betydligt bredare koncept än bara badtunnor. Terrasspooler och spabad ingår till exempel också i utbudet och allt tas fram och tillverkas i den egna anläggningen i Gävle.

Det är Joakim Sandmark som ligger bakom Svenska Badtunnor AB, ett företag han startade 2014 och som även sambon Melinda Almén är delaktigt i.
– Det började med badtunnor och många förknippar oss alltjämt med dessa, men med tiden har vi breddat vårt koncept väsentligt. Vi gör i princip alla typer av bad, såsom terrasspooler, badtunnor, rostfria spabad och pooler med termoisolerad stomme och rostfria stålstommar. Vi står själva för allt från ritning och konstruktion till produktion, alla de produkter vi säljer är helt och hållet våra egna, säger Joakim Sandmark.
Joakim hade sedan tidigare drivit bolag och även jobbat en del inom produktion.
– Jag började dock känna mig en aning rastlös och såg möjligheter att kunna erbjuda marknaden något riktigt bra inom vårt gebit. Det var bara att ta steget och våga satsa, jag tror på det här med learning by doing.

Full koll på hela produktionskedjan
Svenska Badtunnors produkter har olika uppvärmningsalternativ – el, ved och gasol – och finns i många olika storlekar och utformningar. Det gäller inte minst pooler och spabad, vilka kan konstrueras helt enligt kundens specifikationer och önskemål. Allt är svensktillverkat.
– Få av våra konkurrenter har så pass stor del av tillverkningen i sina egna lokaler. Vi tillverkar allt från kaminerna till träkonstruktionerna, liksom alla tillbehör, vilket gör att vi har full koll på hela produktionskedjan, säger Joakim Sandmark.
Han understryker att det rör sig om ytterst hållbara produkter, inte bara kvalitetsmässigt utan också ur miljöhänseende. Badtunnorna kan återvinnas till hundra procent.
Melinda Almén vill i sammanhanget också lyfta fram företagets starka kundsupport som hon menar ligger på en mycket hög nivå.
– Vi har utförliga manualer och våra bad är lättmonterade, men många ringer oss ändå för att säkerställa att de gör rätt. Vi jobbar hårt för att skapa så enkla instruktioner som möjligt och har till exempel vår egen YouTube-kanal med monteringsanvisningar. En kund vill läsa, en annan vill se en video och en tredje vill ringa – oavsett vad som föredras ska vi kunna stå till tjänst, säger Melinda.

Ökad efterfrågan
Joakim har ända sedan starten investerat mycket i verksamheten. Sedan något år tillbaka finns även robotar i produktionslokalerna.
Intresset för Svenska Badtunnors koncept växer hela tiden, idag har företaget återförsäljare i Tyskland, Schweiz, Nederländerna, England och Frankrike. Trots läget i omvärlden kan man alltjämt stå för snabba leveranser, i regel mellan en och två veckor, men som mest åtta, beroende på produkt.
Vi har nyligen lanserat en ny produkt, en ny modell av en vedeldad badtunna som vi tror kommer att bli mycket populär, säger Joakim Sandmark som, liksom sambon Melinda, brinner för sitt jobb.
– Det här är vår hobby och en stor del av vårt liv, det gör att vi gärna går den extra milen för våra kunder. Det har onekligen gett resultat.

Intervju: Wilhelm Walaker
Text: Örjan Persson