Ahlsell gör proffsens jobb enklare
Ahlsell finns där människor bor, arbetar och lever sina liv. Som ledande distributör av teknisk installation driver man utvecklingen framåt tillsammans med yrkesproffs som tillverkar, installerar, bygger, reparerar och underhåller. Med ett brett sortiment av hållbara produkter och tjänster, i kombination med specialistkunskap och logistik i världsklass, tar Ahlsell på sig uppgiften att göra proffsens vardag enklare.
Ahlsells stående ambition är att erbjuda professionella användare tillgång till ett brett sortiment och relaterade tjänster inom VA, VS, ventilation, isolering, el, kyl, bygg, fastighet, industri, verktyg och maskiner, samt förnödenheter och personlig skyddsutrustning. I det omfattande sortimentet finns produkter från ledande leverantörer samt Ahlsells egna varumärken. Därmed är bolaget alltid rustat för att möta sina kunders högt ställda krav och tillgodose deras behov. Ahlsell ska, som man uttrycker det, göra det enklare att vara proffs.
Det är förstås också utgångspunkten i Ahlsell i Helsingborg där vi träffar butikschefen Sabrina Barbulovic.
– Vi vänder oss till professionella hantverkare och installatörer och kan erbjuda i princip allt de behöver i sin vardag. Vi är enkla att ha att göra med och kan agera snabbt. Just snabbheten är en av våra främsta styrkor, säger Sabrina.
Människan i fokus
Sabrina kommer från modebranschen och har alltid haft ett brinnande intresse för människor och försäljning. Efter en tid som inköpare i Danmark blev hon butikschef för en av butikerna i Väla Köpcentrum redan vid 21 års ålder. När hon sedermera kände att hon behövde en förändring blev jobbet som butikschef för Ahlsell i Helsingborg den rätta utmaningen.
– Jag gillar att arbeta med människor i olika åldrar och med varierande bakgrunder. Vi är alla olika men vi bildar ett starkt team där alla kompletterar varandra på ett bra sätt. Personalen är vår allra största tillgång, fastslår Sabrina Barbulovic och berättar att man nu kommer att utöka teamet med en innesäljare med fokus på företagets fastighetskunder.
Växer och utvecklas
I Ahlsell Sverige finns 240 butiker och säljkontor knutna till centrallagret. Bolaget sysselsätter cirka 6 000 anställda och omsätter omkring 40 miljarder. Ahlsell är mer eller mindre unikt i Sverige när det kommer till bredden i det man erbjuder marknaden. Bolagets koncept kring innovativa och hållbara produkter, i kombination med logistik i världsklass, värdesätts av en vid kundkrets som sträcker sig över åtskilliga branscher. Ahlsell ligger även långt fram beträffande digitala lösningar, vilket underlättar i fråga om produktinköp, lagerhållning, prissättning och tillgänglighet. Kundkretsen växer, vilket även är fallet för Ahlsell i Helsingborg.
– Jag tror att en stor orsak till att vi växer och utvecklas är att vi har fokus på människor och erbjuder det lilla extra. Vi finns för våra kunder, vill möta deras behov och göra det som ett team där alla jobbar mot samma mål. Då vinner både vi och våra kunder, säger Sabrina Barbulovic.
Hon framhåller i sammanhanget också butikens starka lokala förankring och stora kännedom om den lokala marknaden, dess förutsättningar och utmaningar.
– Det handlar om att bygga en förståelse, samtidigt som vi anpassar vårt sortiment efter rådande behov. Vi genomför kontinuerliga satsningar på butikens olika avdelningar. Här råder en familjär känsla, vilket bidragit till att vi har kunder som varit oss trogna i många år. Det vill vi bygga vidare på.
Intervju: Lex Thelin
Text: Örjan Persson