Skellefteå Airport blir första flygplatsen i Sverige att LED-konvertera sin landningsbana
Caverion har tillsammans med Skellefteå Airport tagit fram ett elavtal för belysningen på landningsbanorna. När arbetet är klart blir Skellefteå Airport den första flygplatsen i Sverige att LED-konvertera sina landningsbanor.
Avtalet omfattar belysningen på landningsbanan som idag är 2 100 meter lång, samt en förlängning på 420 meter. Det var en offentlig upphandling där Caverion vann en del av avtalet. När projektet blev framflyttat till 2019 valde Skellefteå att byta banljusanläggning som ett delprojekt under 2018 och lägga det arbetet på Caverion.
– Jag har en fantastiskt bra relation till Caverion och har arbetat med dem i tio år, just därför valde vi att skriva ett separat avtal. Det är bara positivt från min sida, säger Per-Erik Morén, projektansvarig Skellefteå Airport.
– Jag har en fantastiskt bra relation till Caverion och har arbetat med dem i tio år, just därför valde vi att skriva ett separat avtal. Det är bara positivt från min sida, säger Per-Erik Morén, projektansvarig Skellefteå Airport.
”Förtroende och tillit”
De arbetade tillsammans för att komma fram till en alternativ lösning och det nya avtalet skrevs under i mars. Förutom att byta ut de armaturer som finns ska de även sätta in helt nya då landningsbanan 2019 ska förlängas. Avtalet sträcker sig till september 2019.
– Att de var så nöjda med oss att de ville göra en ny upphandling känns väldigt roligt. Det är ett avtal som bygger på förtroende och tillit, säger Johan Wåård, servicechef Caverion.
Eftersom det är den första landningsbanan i Sverige som konverterar till LED-ljus är Johan Wåårds förhoppning att det kommer sprida sig och bli något fler vill göra.
De arbetade tillsammans för att komma fram till en alternativ lösning och det nya avtalet skrevs under i mars. Förutom att byta ut de armaturer som finns ska de även sätta in helt nya då landningsbanan 2019 ska förlängas. Avtalet sträcker sig till september 2019.
– Att de var så nöjda med oss att de ville göra en ny upphandling känns väldigt roligt. Det är ett avtal som bygger på förtroende och tillit, säger Johan Wåård, servicechef Caverion.
Eftersom det är den första landningsbanan i Sverige som konverterar till LED-ljus är Johan Wåårds förhoppning att det kommer sprida sig och bli något fler vill göra.
Källa: Caverion