Den givna mötesplatsen för svenskt näringsliv sedan 1984

Fastighetsförvaltning med hjärta och omtanke

När Malin Nordén och Charlotta Eriksson grundade Fastigiata AB var målet tydligt: att skapa ett företag där värme, omtanke och samarbete står i centrum. På bara några år har bolaget vuxit till en uppskattad aktör inom teknisk konsultverksamhet och fastighetsförvaltning – med en kultur där alla hjälps åt, och där relationer väger tyngre än titlar.

När Malin Nordén lämnade sitt tidigare jobb som fastighetskonsult för att starta eget tillsammans med tvillingsystern Charlotta Eriksson i september 2021, var det med en tydlig tanke: fastighetsbranschen behövde mer värme och mänsklighet.
– Jag upplevde att det var en väldigt fyrkantig bransch. Vi ville bygga något mer mjukt, mer prestigelöst, berättar Malin.
Resultatet blev Fastigiata AB som på bara några år vuxit till åtta anställda, med fokus på fastighetsförvaltning, uthyrning och fastighetsdrift.
– Med tre specialiserade bolag inom koncernen erbjuder vi ett helhetsgrepp – från kommersiell och teknisk förvaltning till fastighetsdrift och utemiljö samt service och reparation av trädgårdsmaskiner. Kombinationen gör att vi kan ta oss an uppdrag i olika storlek och karaktär – från enklare service till mer omfattande projektledning, upplyser Malin Nordén.

Löser uppgifterna – tillsammans
I Fastigiata råder en familjär känsla. Flera av medarbetarna har en personlig koppling till grundarna – till och med Malins och Charlottas pappa är med och jobbar några dagar i veckan. Alla hjälps åt, oavsett befattning.
– Hos oss hoppar man inte över någon uppgift för att det ”inte är mitt jobb”. Vi hjälper varandra och hittar uppgifter som passar varje individ. Vår vision är att medarbetarna ska tycka att det är roligt att gå till arbetet, säger Malin.
Hon berättar att Fastigiata arbetar med välkända kunder som Fastpartner, Vrenen, Stenhus, Ikanobostad, Active Fastighet AB och Mensätra Fastighets AB. Men relationerna bygger inte på typiska kund–leverantörsroller. Snarare ser Malin det som ett lagarbete.
– Vi bidrar med vår kompetens och de med sin, och tillsammans löser vi uppdraget. Det blir en kollegial känsla, inte en strikt affärsrelation.
Malin menar att just kommunikationen är något som Fastigiata vill vara bäst på. Återkoppling, uppföljning och proaktiv kontakt är grundläggande.
– Kommunikation är A och O. När den brister blir det fel. Därför är vi alltid noga med att ringa, stämma av och hålla dialogen levande. Det gör att vi sticker ut, säger Malin.

Tydliga värdegrunder
Företagets värderingar – respekt, omtanke, kärlek och viljan att hjälpa varandra lyckas – genomsyrar både vardagen och framtidsplanerna i Fastigiata AB. Här ges medarbetarna frihet under ansvar, möjlighet till vidareutbildning och trygghet i både arbetsmiljö och villkor.
Beträffande framtiden säger Malin att ambitionen är att fortsätta växa och ta plats i hela Sverige. Expansionen ska dock, understryker hon, ske utan att tappa det genuina, det familjära och den värme som byggt företaget från start. Visionen är också att ta en aktiv roll i utbildningsfrågor genom att ta emot LIA-elever och delta i utvecklingen av yrkeshögskoleutbildningar.
– Vi vill växa, men aldrig förlora känslan av hjärta. För oss är det viktigaste att alla trivs – både medarbetare, kunder och samarbetspartners, avrundar Malin Nordén.

Intervju: Ninni Ed Sköld
Text: Örjan Persson