En föregångare kring hållbara plastprodukter

Målmarks AB är en framstående aktör inom tillverkning och distribution av högkvalitativa plastprodukter, med bensindunkar som kärnprodukt. Med en stark betoning på innovation och hållbarhet företräder bolaget produkter som idag finns på bensinstationer och hos återförsäljare över hela Europa, och hos kunder i hela världen.
Grunden till Målmarks AB lades i småländska Anderstorp 1989 när entreprenören Gösta Målmark såg en möjlighet att utveckla sin ursprungliga verksamhet Målmarks Trådförälding genom att starta ett systerbolag till sin huvudsakliga verksamhet –Målmarks International AB. Med en tydlig vision om expansion investerade han i formsprutningsmaskiner för plast och började tillverka olika förpackningar till sina produkter. Gösta tog tidigt steget att flytta produktionen till Ungern, där han samarbetade med en underleverantör och lade grunden för den europeiska expansionen. Under varumärket Never Stop har företaget blivit synonymt med hög kvalitet, säkerhet och hållbarhet, och bensindunkarna har introducerats i sortimentet. Idag finns dessa på bensinstationer över hela Europa, både med kundens eget varumärke och under Never Stop.
Bensindunken utgör alltjämt kärnan i verksamheten, men sortimentet har sedan dess breddats till att inkludera startkablar, ficklampor, ved och tändprodukter. En ny produkt som lanseras till hösten är Kindleflamer, vilken är ett tydligt bevis på företagets ständiga innovationskraft.
Målmedvetna satsningar
Målmarks leds av André Spínola som kom in i bilden 2007. Efter flera år inom media och kommunikation i London mötte han Göstas dotter Josefine under en resa till Brasilien. Två år senare började André arbeta heltid i företaget, med ansvar för försäljning och nya strategier.
– När jag kom in började vi med att titta på företaget inifrån och fundera över vilken väg vi skulle ta. Skulle vi fortsätta som grossist eller återgå till produktion? berättar André.
Svaret blev produktion, och 2013 togs beslutet att köpa upp fabriken i Ungern. Detta blev en avgörande milstolpe för bolaget som därmed kunde satsa på modernisering med nya plastformblåsningsmaskiner och effektivare processer. Samtidigt inleddes ett tydligt fokus på miljö och hållbarhet.
– Faktum är att vi är först i Europa med att lansera en bensindunk tillverkad av hundra procent PCR-material, alltså återvunnen plast. Utmaningen låg i att hitta rätt balans mellan hållbarhet och kemikaliebeständighet, vilket vi har kunnat lösa på ett framgångsrikt sätt. Vi vill vara problemlösare för våra kunder, men samtidigt också bidra till att driva på utvecklingen av hållbara plastprodukter, säger André Spínola.
Kunder i hela Europa
Företaget har sedan dess vuxit kraftigt – från tre anställda 2006 till 75 idag, varav sju i Sverige. Kunder finns över hela Europa, från Portugal i väst till Ukraina i öst, med stora europeiska kedjor som OKQ8, Jula, Mekonomen och Shell, samt myndigheter som det svenska och norska försvaret.
– Vi fortsätter växa och arbetar mot målet att nå en omsättning på 200 miljoner kronor senast 2030. Vi jobbar med en stark tilltro till innovation, kvalitet och ansvarstagande, det vill säga i samma entreprenörsanda som Gösta Målmark en gång startade, avrundar André Spínola.
Intervju: Ninni Ed Sköld
Text: Örjan Persson