Den givna mötesplatsen för svenskt näringsliv sedan 1984

Stark framtid inom luftvärmepumpar

Nordisk Serviceteknik AB har bred kompetens och ett brett erbjudande inom service, installation, montage och försäljning av exempelvis luftvärmepumpar, glasprodukter och fallskyddsprodukter. Det senaste året har man dock fokuserat en hel del på luft-luftvärmepumpar. Tack vare starka samarbeten har utvecklingen varit stor och flera nya samarbeten ligger i närtid.

Nordisk Serviceteknik AB grundades 2020 av Ricky Östli-Johansson. Företaget började med montage av olika typer av glasprodukter som dörrar, fönster, fasader, räcken, inglasningar, uterum, duschväggar, industriväggar, kontorslösningar och liknande från olika leverantörer. Företaget har även egen försäljning av flertalet glasprodukter och är återförsäljare för Lumons balkonginglasningar. Sedan kom ett samarbete med Guldmann AB där man har hand om montage, service och besiktning för deras hjälpmedelstraverser i Värmland. Företaget är även återförsäljare för Fallsafe fallskyddsprodukter, där de sysslar med försäljning, besiktning och utbildning.

Den senaste tiden har man satsat stort på att bli en nyckelspelare inom främst installation och service men även försäljning, av luftvärmepumpar.
– Vi insåg potentialen inom luftvärmepumpar tidigt och började bygga upp vår kompetens inom området för ett år sedan, berättar Ricky när vi träffar honom i början av september.

Starka samarbeten
Nordisk Serviceteknik har vuxit kraftigt inom luftvärmepumpar och samarbetar idag med några av de största aktörerna på marknaden.
– Ett av våra mest framgångsrika partnerskap är med Samsung. Vi installerar inte bara deras luftvärmepumpar, utan har även försäljningsrättigheter för deras produkter och utför service och reparationer, berättar Ricky.

Man har även ett avtal med Incelo, där Nordisk Serviceteknik hanterar installationer, service och reparationer för flera stora återförsäljare. Ricky ser samarbeten som dessa som en långsiktig och hållbar satsning för sitt företag.
– Marknaden för energieffektiva värmesystem, som luftvärmepumpar, växer snabbt och är en viktig del av vår framtida strategi, säger Ricky.

För att möta den ökade efterfrågan har två av Rickys medarbetare påbörjat kylcertifieringskurser. När de är klara kommer Nordisk Serviceteknik ha tre certifierade installatörer. Ricky ser stora möjligheter i att vidareutveckla denna del av verksamheten och drömmer om att öppna ett showroom där kunderna kan komma och se produkterna.
– Vi satsar på att bli en heltäckande leverantör inom våra grenar där kundservice och långsiktiga samarbeten står i fokus. Utan den fantastiska personal jag har, hade detta inte varit möjligt, säger Ricky avslutningsvis.

Intervju: Oliver Augustsson
Text: Andreas Ziegler