Den givna mötesplatsen för svenskt näringsliv sedan 1984

50 år i trafiksäkerhetens tjänst

För två år sedan firade ProVia 50 år i trafiksäkerhetens tjänst. Idag är företaget ett renodlat produktbolag, som monterar och säljer vägskyltar och avstängningsmaterial. Som en ledande aktör i branschen, bidrar företaget i stor utsträckning till den svenska infrastrukturen. Hållbarhet har blivit en allt viktigare aspekt av verksamheten. Idag finner man bland annat skyltämnen som är av 96 procent återvunnet material i utbudet.

Året var 1972 när Harry Johansson tog över Johanssons järnkonstruktioner, som tillverkade lösningar för vägmärkning. Trots att Harry delade efternamn med företagets tidigare ägare, valde man att byta namn på verksamheten till Pro Via, som är latin ”för väg”. Namnet skrevs senare ihop och ändrades till ProVia. För två år sedan firade ProVia 50 år i trafiksäkerhetens tjänst. Konstant utveckling fortsätter vara en viktig del av företagets DNA. Samtidigt är rötterna som ett hantverksföretag kvar.
– I början tillverkade företaget avstängningsmaterial för vägarbeten för hand, bland annat i form av träbockar, som handmålades i gult och rött. Idag är vi en etablerad och renodlad produktionsenhet, som använder en mix av traditionellt hantverk och toppmoderna maskiner i form av exempelvis UV-printers och skärrobotar, berättar Robin Nordin, som är VD på ProVia.

Bidrar till svensk infrastruktur
ProVia är en av få aktörer i Sverige som har de ISO- och CE-certifieringar som krävs för att tillverka permanenta vägmärken. ProVia fyller en viktig samhällsfunktion och bidrar i stor utsträckning till den svenska infrastrukturen genom att leverera vägmärken och avstängningsmaterial till stora aktörer som Ramudden, kommuner, Road Rental och Rentsafe mfl. Arbetet handlar dock inte bara om att folk exempelvis ska se vilken avfart de ska svänga av på. Det finns en viktig säkerhetsaspekt som man alltid har i åtanke på ProVia.
– Vi vill hjälpa till med att skapa säkra arbetsplatser och är engagerade i Nollvisionen, som innebär att alla ska komma hem i slutet av arbetsdagen, säger Robin.

ProVia har ökat sin produktionskapacitet markant efter att ha investerat i en toppmodern UV-Printer från Avery.
– Vi har nu printkapacitet på 400 kvadratmeter reflexmaterial per dag och cirka 20 000 kvadratmeter per år, berättar Robin.

ProVias verksamhet är uppdelad i tre segment. Det första segmentet består av permanenta vägmärken som tillverkas i aluminium och har en garanti på upp till tolv år. Kunder inom detta segment inkluderar allt från Trafikverket och kommuner till privata aktörer.
– Vi har bland annat tillverkat alla nya portaler – alltså stora vägskyltar – som monteras i Stockholms innerstad i samband med att Friends Arena byter namn till Strawberry Arena, berättar Robin.

Det andra produktsegmentet består av temporär vägmärkning, det vill säga de plastskyltar som används vid vägarbeten och annan omdirigering av trafiken. Det tredje produktsegmentet består av så kallade tradingprodukter, det vill säga monteringsprodukter som stolpar, betongfundament, klamrar och liknande som används för att montera skyltarna.

Hållbar utveckling
Hållbarhet har blivit ett centralt fokus i ProVias verksamhet. En betydande del av utbudet består av skyltar tillverkade av upp till 96 procent återvunnet material. Detta är bara ett första steg på företagets resa mot en mer miljövänlig produktion.
– Vi vill vara med och forma vägen framåt och arbeta med mer miljövänliga material. Vi arbetar kontinuerligt för att utveckla nya miljövänliga alternativ, såsom återvunnen plast och andra hållbara material, säger Robin Nordin, VD på ProVia.

Företaget har en stark vision för framtiden och arbetar mot att stärka sin position som en ledande leverantör av kostnadseffektiva och hållbara trafiksäkerhetslösningar i Sverige.

Intervju: Lukas Fernholm
Text: Andreas Ziegler