30-årsjublierande Skyltverksta’n tar fram mångsidiga skyltar som stärker små och stora företags identitet
Skyltverksta’n IT AB tar fram olika typer av material som stärker små och stora företags identitet. Det handlar förstås om skyltar, men också om banderoller, affischer, stämplar, dekaler, mässmaterial och mycket mer. Man är kort sagt en komplett leverantör av kvalitativt material för marknadsföring. Med 30 års erfarenhet och hög service tar man sig an det mesta.
Vi träffar Inger Andersson Thelin, som är VD på Skyltverksta’n IT AB, ett företag som är beläget på Bultgatan i Rollsbo, där även den stora merparten av produkterna tas fram. Inger berättar att hon startade företaget 1989 och redan då tillverkade skyltar och fordonsdekaler. Således har företaget funnits i 30 år. Det är mycket som har förändrats under denna tid, men en del är sig också likt.
– När jag först startade eget, skar jag ut allt för hand och använde mig utav en overhead-projektor. Jag började i den grafiska branschen som 17-åring. Från början bedrev jag min verksamhet hemifrån men sedan flyttade jag den till Thorman tryckeri´s lokal, som då låg på samma plats där vi på Skyltverksta’n är verksamma idag. Jag öppnade mitt aktiebolag 1990. Jag åkte ner till en mässa i Köpenhamn och köpte en då modern plotter. Jag har sparat maskinen, men vi använder lite modernare maskiner idag, berättar Inger med ett stort leende.
Inger har utvecklats med arbetet och erfarenheten, samtidigt som många program har uppdaterats och möjliggjort nya former av skapande och produktion inom branschen.
– I början använde jag ett program som hette Corel Draw 1.0, och det använder jag fortfarande, men nu i den senaste versionen, säger Inger.
Prioriterar kvalitet och rätt material
Inger berättar att hennes ungdomsvän Ylva Hilmersson började i företaget 1999.
– Vi har arbetat sida vid sida sedan dess, och det är väldigt roligt, säger Inger och beskriver företagets tre största affärsområden.
– Vi arbetar med bildekor, skyltar och så har vi en webbutik. Även om jag och Ylva börjar bli äldre, så har vi hängt med i trenderna. Vi startade vår webbutik för tre år sedan för att möta den efterfrågan som finns, berättar Inger och menar att de på Skyltverksta’n alltid prioriterar kvalité.
– Det är jätteviktigt med kvalité. Produkterna som vi tar fram ska göras korrekt och ha rätt material och det håller vi oss till. Vill man bara ha en tillfällig, billig skylt så kan man köpa den någon annanstans. Här tummar vi inte på kvalitén. Vi tar fram alla produkter med mycket kärlek och kvalitet och våra kunder får det de betalar för, säger Inger och ler stort igen, det är tydligt att arbetsglädje och entusiasm genomsyrar verksamheten och allt de gör.
Kan ta fram material med stora mått
Skyltverksta’n har ett mycket brett utbud som även presenteras på deras hemsida. Man är en komplett leverantör och tillverkar det mesta själva, vilket man ser som en stor fördel då det inte förekommer några mellanhänder och leveranstiderna blir kortare.
– Vi skapar allt från bildekor, som vi själva monterar på personbilar och transportbilar, till roliga plåtskyltar som även blivit virala på nätet. Självklart gör vi väldigt många olika typer av skyltar, och så har vi ett sortiment inom tryck och reklam, säger Inger.
De breda produktsortimentet gör att verksamheten kan vara svår att sammanfatta.
– Om någon kommer in och frågar vad vi gör, så svarar jag att vi gör allt du ser. Vi gör skyltar, roll-ups, visitkort, namnbrickor, dekaler, etiketter och mycket mer, säger Inger.
Skyltverksta’n kan även göra mycket stora banderoller och skyltar, vilket alla som har besökt Kungälv har fått se prov på.
– När du kommer till Kungälv så är det vi som har gjort den stora skylten som är hela 4×10 meter, som har texten Välkommen till Kungälv, som BOKAB beställt. Så vi har få begränsningar när det kommer till storlek! säger Inger.
Om det är något som Skyltverksta’n behöver hjälp med i sin produktion, så har de goda samarbetsparters för att kunna leverera precis det som kunderna önskar, till exempel har man bra kontakter inom den grafiska branschen. Att Inger har kunderna och den personliga servicen i fokus är uppenbart.
– Jag har ett arkiv med alla mina kunder ända från 1989, så att jag vet precis vem som har beställt vad, vi är noga med servicen här! avslutar Inger Andersson Thelin.
Research: Oliver Malm