Content pages
Marknadens behov formar anrik Örkelljungabutik | Svensk Leverantörstidning

SENASTE JOBB

• No Posts Found

Marknadens behov formar anrik Örkelljungabutik

Med anor från 1930-talet är Örkelljunga Lantmannaaffär ett sedan länge inarbetat begrepp och varumärke på hemorten med omnejd. Det som en gång var en butik med ett anpassat utbud för traktens lantbrukare erbjuder nu ett sortiment med kvalitetsprodukter för allt från djur- och villaägare till byggföretag.  

Örkelljunga Lantmannaaffär etablerades redan under 1930-talet med ett sortiment som initialt riktades mer eller mindre uteslutande mot traktens lantbrukare. I takt med att samhället har förändrats och behoven skiftat har även butiken bytt skepnad och anpassat sortimentet därefter. Idag är således målgrupperna betydligt fler. Lantbrukarna har fått sällskap av bland annat villaägare, djurägare och byggare, varav de sistnämnda utgörs av både hemmafixare som byggföretag.
– Beträffande byggvaror har vi allt som behövs för såväl mindre renoveringsinsatser som stora husbyggen, bland annat en komplett brädgård med kvalitetsvirke för alla ändamål, säger Therese von Hausswolff, platsansvarig på Örkelljunga Lantmannaaffär.

Bredare sortiment, större kundkrets
2008 byggdes butiken ut och 2012 gjordes samma sak med lagret. Därmed breddades både sortiment och kundkrets. Ungefär samtidigt blev Svenska Foder delägare i Örkelljunga Lantmannaaffär tillsammans med den medlemsägda föreningen, och numera ingår butiken också i den rikstäckande Bolist-kedjan.
Therese framhåller just det breda sortimentet som en av butikens främsta styrkor. Här finner vi bland annat även ett foderlager, liksom ett brett sortiment avseende energi och uppvärmning, såsom bränsle och pellets.
– Det vi inte har hemma på lagret kan vi ofta beställa och få hem med kort varsel. Samtidigt är vi lyhörda för vad marknaden och våra kunder efterfrågar och försöker anpassa sortimentet därefter i såg hög utsträckning som möjligt, säger Therese och berättar att kunderna är såväl privata konsumenter som små och stora företag från både hemorten och grannkommunerna.
– Under sommarmånaderna brukar även turisterna hitta hit, och för kunder som så önskar erbjuder vi även utkörning av beställda varor, upplyser Therese.

I ständig utveckling
Närhet, service, kvalitet och kunskap är begrepp som Therese vill ska genomsyra alla delar av verksamheten. Hennes personalstyrka består av ett 20-tal kollegor, och härutöver har hon valt att satsa på skolungdomar som är behjälpliga under framför allt kvällar och helger.
Personalen är vår viktigaste tillgång, här jobbar vi alla med en stående vilja att serva kunden och hitta den bästa lösningen för varje enskilt behov. Våra kunder värdesätter vår kunskap och förmåga att ge goda råd, säger Therese von Hausswolff.
Hon ser fram emot hösten, det är hela tiden nya förändringar och projekt på gång som utvecklar verksamheten och i förlängningen formar bättre upplevelser för butikens kunder. Framöver kommer till exempel den angränsande bränslestationen att flyttas till en ny anslutande yta som ska asfalteras och göras i ordning i syfte att åstadkomma bättre flöden.
Vi satsar också mycket på det digitala och har en ny hemsida på gång, ett arbete som vi kommer att påbörja inom kort. Vi vill hela tiden utveckla butiken och hitta nya vägar för våra kunder att ta del av vad vi har att erbjuda. Vi går en spännande framtid till mötes, konstaterar Therese von Hausswolff.

Intervju: Alexander Lundström
Text: Örjan Persson

SÄG DIN ÅSIKT. SKRIV EN KOMMENTAR!

MER Tema Näringsliv

Kommentera

Your email address will not be published. Required fields are marked *