Content pages
Tydliga mål och visioner i ett Landskrona på offensiven | Svensk Leverantörstidning

SENASTE JOBB

• No Posts Found

Tydliga mål och visioner i ett Landskrona på offensiven

När Landskrona växer och utvecklas sker satsningarna på flera plan. Näringsliv, bostadsbyggande, infrastruktur och kultur sammanstrålar i stadens visioner och landar i en stad som hela tiden är på offensiven.

Vi träffar tillväxt- och näringslivschef Anna Classon på stadshuset i Landskrona. Hon trivs med utmaningen att göra Landskrona till en attraktiv stad ur såväl inflyttnings- som näringslivssynpunkt.
– Här finns kraft och möjligheter att förändra bilden av Landskrona och vi är på god väg. Det såg sämre ut för några år sedan när det gällde till exempel företagsklimatet, men idag är vi rankade som nummer fyra bland Sveriges större städer, säger Anna Classon.

Etableringsmöjligheter
Landskrona har många attraktiva markområden och kommunen äger mycket mark, vilket ökar möjligheterna för tillväxt och utveckling. Ett av dessa områden är Weibullsholms handelsområde där Biltema och Elgiganten etablerat sig i år. Fler volymhandelsbutiker är på ingång, ytterligare handelsfastigheter planeras och även en busslinje som kopplar samman Weibullsholm med stationsområdet. I området finns även två kontorshus, LINC och Fröfabriken där ett 50-tal startups huserar.
Handeln ökar successivt som bransch i Landskrona men även logistikföretag med DSV i täten har upptäckt det oslagbara geografiska läget. Stommen i Landskronas näringsliv utgörs dock fortfarande av framgångsrika tillverkningsindustrier som Assa Abloy Entrance Systems, Swep, Alfdex och Haldex.
– Genom nya företagshus som planeras i stadskärnan och norra delarna av staden får vi ökade möjligheter att attrahera kunskapsintensiva tjänsteföretag. Vi ser det också som en del i det utbud vi behöver för att attrahera till inflyttning. Vid utvecklingen av norra Borstahusen har målet hela tiden varit att kunna erbjuda ett enkelt liv genom närhet till allt som kan sammanfattas som livskvalitet, som rekreation, service, skola och kontor, säger Anna Classon.

Läget vid havet och mitt i Öresundsregionen
De senaste åren har Landskrona tagit allt större plats i regionen och staden upplevs allt mer spännande när man talar med andra som bor i städerna runt omkring. Senast nu i september lämnade Öresundsinstitutet en rapport som visar att Landskrona är i toppen över störst tillväxtdynamik i södra Sverige.
– För många är det läget vid havet, småstadens lite lugnare tempo och de goda kommunikationerna som varit avgörande när de flyttat hit. Bra grundskola, närhet till högskolor och en stor arbetsmarknadsregion spelar också in, fortsätter Anna. Den nya stadsdelen Norra Borstahusen ligger alldeles vid strandkanten och de första husen är just färdigbyggda. I samband med höstterminens start öppnade Engelska skolan sin nya skola för årskurserna 1-9, samtidigt som den nya idrottsplatsen stod klar och golfbanan med 36 hål fick sex nya spelklara hål. Näst på tur att börja byggas i Norra Borstahusen är området Strandstaden som just projekteras. Det blir en mix av gathus, radhus, villor och lägenheter och även lite annorlunda projekt som Bovieran för 55+.

Handlingskraft och fokus
Anna Classon har varit tillväxt- och näringslivschef i Landskrona sedan 2014. I arbetet ingår ansvar för stadens kommunikation och destinations- och näringslivsutveckling. En spännande kombination med ett externt perspektiv som ger möjligheter att påverka stadens utveckling.
– Sedan jag började har det funnits tydliga mål kring vad vi ska åstadkomma och det handlar om tillväxt. Förutom att vi arbetar målmedvetet och med en tydlig strategi så tror jag att vi också har blivit bättre på att ta möjligheten att berätta vad vi gör. Vi syns och hörs helt enkelt lite mer. Det skapar nyfikenhet och bidrar till att förändra bilden av Landskrona, påpekar Anna Classon.
– Utöver stadsutvecklingen och satsning på näringslivet finns det en stor potential att utveckla Landskrona som besöksmål. Vi har ett utmärkt utgångsläge, attraktionen för Ven är enorm, Landskrona har tagit en plats inom kulturen och med ett nytt fyrstjärnigt hotell nästa år har vi en stor möjlighet att locka fler att upptäcka Landskrona, säger Anna.
Förra månadens unconference med ett 60-tal deltagare från hela Norden var ett tydligt tecken på att Landskrona också är en utmärkt mötesplats för affärer.

Research: Jan Olsson
Text: Örjan Persson

SÄG DIN ÅSIKT. SKRIV EN KOMMENTAR!

MER Tema Näringsliv

Kommentera

Your email address will not be published. Required fields are marked *