Content pages
Svenskarna skeptiska till e-kronan enligt ny undersökning | Svensk Leverantörstidning

SENASTE JOBB

• No Posts Found

Svenskarna skeptiska till e-kronan enligt ny undersökning

e-krona2

Nyligen öppnade Riksbanken för möjligheten att införa en digital valuta, så kallad e-krona i Sverige. Men konsumenterna är skeptiska – varannan svensk anser att en ny digital valuta inte bör införas medan var tredje inte bryr sig om frågan. Det framgår i en SIFO-undersökning som genomförts på uppdrag av mjukvaru- och tjänsteföretaget Tieto.

Det har gått 20 år sedan de första internetbankerna gjorde sitt intåg i Sverige, i december 1996. För att uppmärksamma 20-årsjubileet och utvecklingen inom området har Tieto låtit SIFO undersöka svenskarnas inställning till framtidens digitala bank- och betaltjänster.
Resultaten visar bland annat att nästan varannan (47 procent) anser att Sverige inte bör införa en ny digital e-valuta för att komplettera kontanter. 29 procent anger att de inte bryr sig eller tar ställning, medan endast 9 procent säger sig vara positiva till införandet av en e-krona.
– Skulle e-kronan bli verklighet kan Sverige bli det första landet i världen med en egen digital valuta. Initiativet kan bidra till att snabba på utvecklingen av nya digitala tjänster inom området, vilket är positivt. Samtidigt finns en tveksamhet bland konsumenter kring vilket mervärde en sådan valuta kan ge, inte minst i en tid då allt fler alternativa digitala betaltjänster lanseras, säger Charlotta Wark, chef för digitala betalningslösningar på Tieto.

Mobila betaltjänster på frammarsch – majoritet vill ha digitala kvitton
Undersökningen visar att mobila betalningstjänster blir allt populärare, men ännu har en bit kvar till de traditionella alternativen som kort och kontanter. När det gäller val av betalningsalternativ i butik säger sig hela 96 procent föredra kortbetalning, medan motsvarande siffra för kontanter och mobilbetalning (ex Swish) är 63 respektive 41 procent. För betalningar över nätet är kort det populäraste alternativet (70 procent), före fakturabetalningar (67 procent) och direktbetalningar via bank (63 procent).
När det kommer till kvitton är det allt mer digitalt som gäller – 54 procent av svenskarna säger sig vilja ha ett digitalt kvitto (32 procent) eller både ett fysiskt och digitalt kvitto (22 procent) när de handlar. 41 procent föredrar fortfarande ett papperskvitto i handen.
– Digitaliseringen av bank- och betaltjänster är inne i ett viktigt skede. Utmaningen nu är att skapa användarvänliga system som gör det enkelt för konsumenter och företag att köpa och sälja varor och tjänster, samtidigt som viktig administration, såsom fakturering och inbetalning av moms, automatiseras. Här finns stora samhällsvinster att göra och det gäller att svenska banker agerar snabbt tillsammans med andra aktörer inom det finansiella ekosystemet för att vi ska kunna fortsätta ligga i framkant för utvecklingen, säger Charlotta Wark.

Få använder Bitcoin
Undersökningen visar även att trots att en stor andel av svenskarna, 67 procent, känner till den befintliga digitala valutan Bitcoin så är det få som har använt den. Endast 2 procent säger sig ha använt Bitcoins.

Källa: tieto.com

SÄG DIN ÅSIKT. SKRIV EN KOMMENTAR!

MER IT/Digital Kommunikation

Kommentera

Your email address will not be published. Required fields are marked *