Content pages
Prosupport Scandinavia utmanar med kvalitet och funktion | Svensk Leverantörstidning

SENASTE JOBB

• No Posts Found

Prosupport Scandinavia utmanar med kvalitet och funktion

prosupport

När marknaden för barnvagnar och bilbarnstolar översållas med kinesiska varumärken satsar Prosupport Scandinavia AB på kvalitetsprodukter från USA. Kvalitet, funktion och trygga garantier är värdeord som genomsyrar alla delar av verksamheten, och som tillsammans formar ett produktprogram, vilket tilltalar en allt bredare kundskara.

Vellingeföretaget Prosupport Scandinavia AB sticker ut med sitt breda kvalitetskoncept kring barnvagnar, bilbarnstolar och tillbehör. Därmed tar man på allvar upp kampen med branschens större aktörer.
– Störst på marknaden är ett svenskt företag som tillverkar sina produkter i Kina. De är inte ensamma om detta, det är snarare så att mer eller mindre alla produkter på marknaden kommer från Kina idag, berättar Kalle Nyqvist, VD, tillika delägare med aktiemajoritet på Prosupport Scandinavia AB.
Här har man i stället valt att satsa på kvalitetsprodukter från USA, vilka säljs till cirka 350 olika återförsäljare spridda över hela Norden.

Kvalitet, funktion, garantier
Kalle, som tidigare arbetade med golfbagar, kom till företaget 2008 och har sedan dess bidragit till att utveckla bolagets starka koncept, vilket kännetecknas av begrepp som kvalitet, funktion, hållna leveranstider och trygga garantier. Beträffande det sistnämnda erbjuder man till exempel livstids garanti på produkternas chassin.
Prosupport Scandinavia representerar bland annat varumärket BabyJogger avseende barnvagnar och tillbehör. BabyJogger uppfann till exempel trehjulsbarnvagnen, joggingvagnen och City Select-vagnen, vilka alla innefattar innovativa lösningar som underlättar hanteringen.

Expanderar
Prosupport Scandinavia upplever en mycket god utveckling.
– Idag är vi nio personer i företaget, men innan året är slut kommer vi att vara elva-tolv stycken. Det beror på att vi hela tiden tar marknadsandelar från konkurrenterna. Budgeten för 2015 är 66 miljoner kronor och 2016 räknar vi med att sälja för 105 miljoner, berättar Kalle Nyqvist.
I Norden har Prosupport Scandinavia en marknadsandel på 40 procent i Sverige, 30 i Norge, 20 i Danmark och 10 i Finland.
– Den norska siffran beror på att norrmännen litar på svensken och tycker vi är flitiga och arbetar hårt. I Danmark har vi en duktig säljare som spridit våra produkter till kunder i både Island och Färöarna, säger Kalle och berättar att man idag sysselsätter fem säljare, varav två i Sverige. Under hösten kommer man att anställa ytterligare två.
Det finns med andra ord behov av expansion och Kalle har inte legat på latsidan. Framöver kommer verksamheten att flytta till en större fastighet som kommer att byggas ut med större lagerlokaler. Kalle värnar dessutom om sin personal som han bland annat förser med träningskort.
– Här vill vi vara som en familj. I ett företag av vår storlek gäller det att ta hand om personalen. Mina medarbetare är oerhört duktiga och ställer upp för företaget i alla väder, vilket jag verkligen uppskattar, avslutar Kalle Nyqvist.

Örjan Persson

SÄG DIN ÅSIKT. SKRIV EN KOMMENTAR!

MER Tema Näringsliv

Kommentera

Your email address will not be published. Required fields are marked *