Content pages
Personlig assistans med närvaro och förtroende | Svensk Leverantörstidning

SENASTE JOBB

• No Posts Found

Personlig assistans med närvaro och förtroende

barnards

I ett mindre assistansföretag blir den personliga kontakten med kunden desto större. Det är ett välkänt faktum i familjeföretaget Barnards Assistans AB där verksamheten utgår från kundens behov och präglas av närvaro och förtroende.

Det är Ingéla Barnard som är både initiativtagare och ägare av Barnards Assistans AB.
– Jag har sedan tidigare jobbat med personer med funktionshinder och var områdeschef för en del av omsorgsförvaltningen där jag arbetade i många år. När deras personliga assistans lades ut på entreprenad började jag fundera på att driva verksamhet i egen regi och efter ett tags funderande bestämde jag mig för att satsa, berättar Ingéla.

Familjeföretag
Året var 2011 och i oktober samma år hade Ingéla fått klart med alla tillstånd från Socialstyrelsen. Hon drog i gång Barnards Assistans tillsammans med dottern Ottilia som idag är företagets ekonomiansvarige.
– Från början anordnade jag assistansen för tre kunder men jag satte mitt mål vid tio till tolv stycken, säger Ingéla som numera har god hjälp i den dagliga verksamheten av sina 60 anställda.
Det är med andra ord ett gediget och sammansvetsat familjeföretag man får att göra med när man anlitar Barnards Assistans. Här finns lång erfarenhet av arbete med människor med funktionshinder.
– Det finns en stor samlad kompetens i företaget, och vår stående ambition är att verksamheten ska präglas av närvaro och förtroende. Vi ska vara tillgängliga och greppbara för såväl kunder som anhöriga och personal, och därför lägger vi stor vikt vid den personliga kontakten. Det är viktigt att alla känner varandra väl för att resultatet ska bli som bra som möjligt för alla parter, poängterar Ingéla Barnard.

Stor närhet
Hon beskriver Barnards Assistans AB som en liten aktör med stor kapacitet.
– Vår tanke är att jobba småskaligt och med stor närhet, och att all assistans ska utföras av personal med rätt kompetens, säger Ingéla som ser sina medarbetare som företagets absoluta styrka.
Hon betonar vikten av att kartlägga kundens behov och anpassa assistansen därefter tillsammans med denne. Det är, menar hon, betydligt viktigare än att låta verksamheten svälla.
– Vår ambition har aldrig vara att skapa ett jättestort företag. Här styrs hela vår verksamhet efter de beslut som brukarna fattar och det är närheten mellan dem och våra medarbetare som lägger grunden till ett lyckat och uppskattat assistansarbete, framhåller Ingéla Barnard.

Research: Björn-Erling Rönndahl
Text: Örjan Persson

SÄG DIN ÅSIKT. SKRIV EN KOMMENTAR!

MER Tema Näringsliv

Kommentera

Your email address will not be published. Required fields are marked *