Content pages
Illegala filmsajter fara för varumärket | Svensk Leverantörstidning

SENASTE JOBB

• No Posts Found

Illegala filmsajter fara för varumärket

Annonsörernas Rådgivare

Svenska företag kan förlora i renommé och få sina varumärken nedsvärtade om de upplåter banners på illegala filmsajter som Swefilmer och Dreamfilm, säger Niklas Briselius, förbundsjurist på Sveriges Annonsörer.

Hanna Dunér på Dagens Industri skrev nyligen att 25 procent av tittandet i Sverige sker på piratsajter som Swefilmer och Dreamfilm och att lagliga filmsajter som Netflix går miste om mångmiljonbelopp. Det är analysföretaget Mediavision som har tagit fram siffrorna.
Intresseorganisationen Sveriges Annonsörer vill här reda ut varför företag verksamma i Sverige måste bli mycket bättre på att ha koll på var man annonserar på webben och var ens banners kan dyka upp, olagligt.
Sveriges Annonsörers förbundsjurist, Niklas Briselius, förklarar:
– En webbplats är illegal när man inte har ett avtal med rättighetsinnehavarna, som reglerar rätten att få nyttja materialet. Annonsörerna måste ställa högre krav på uppföljning i termer om var placering sker och inte bara regelrätt redovisning av räckviddssiffror. Mediebyrån bör respektera detta och inte heller använda annonsnätverk där man som annonsör tappar kontrollen över var ens annonser förekommer, hävdar Niklas Briselius.

Snyltning vanligt
Här kan man även fundera på någon form av system med en “code of conduct” bör införas där de annonsnätverk som inte placerar på legala plattformar finns listade och därmed inte får användas för placering.
– Ingen av våra medlemsföretag vill förekomma på illegala sajter som dessa och då riskera att svärta ned sitt varumärke. Det är dock alltför vanligt med snyltning där annonsörer utmålas som samarbetspartners, men där så inte är fallet. Problemet då liksom nu är att nå de som står bakom sajterna, säger Niklas Briselius.
Det är givetvis ett problem att seriösa annonsörer legitimerar illegal verksamhet genom att över huvud taget förekomma på dessa sajter. Problemet är att dock att de annonsörer som Sveriges Annonsörer företräder sällan är medvetna om att placering sker på dessa sajter.
– Man bör också vara medveten om att det i stor utsträckning även förekommer att piratsajter kort och gott har kopierat banners från annonsörer som de sedan har inkluderat på sin sida. Det är då fråga om ett marknadsrättsligt problem med renommésnyltning som utöver att legitimera piratsajterna urholkar annonsörens goda namn, varnar Niklas Briselius.

Källa: annons.se

SÄG DIN ÅSIKT. SKRIV EN KOMMENTAR!

MER Ekonomi

Kommentera

Your email address will not be published. Required fields are marked *