Content pages
Trafikverket arbetar planerat med underhåll av järnvägen och åtgärdar brister | Svensk Leverantörstidning

SENASTE JOBB

• No Posts Found

Trafikverket arbetar planerat med underhåll av järnvägen och åtgärdar brister

– Varje urspårning är självklart beklaglig. Men det är helt fel att säga att vi inte gjort något åt de brister vi funnit, säger Jan Pettersson, chef för Underhåll.

Kritiken har grundat sig i att Trafikverket vid 23 fall av urspårning mellan 2006 och 2013 ska ha känt till brister i infrastrukturen men inte åtgärdat dem.

– Detta är helt fel. Vi har genomfört en mängd åtgärder. Vi har kontroll på anläggningen och åtgärdar alltid akuta fel med olika typer av metoder, det vill säga hastighetsnedsättningar, fler besiktningar, förändrade tonnage med mera, efter att vi analyserat felet, förklarar Jan Pettersson.

Alla fel omhändertas

Men det är en sliten järnväg vi har i Sverige. Det har Trafikverket förklarat för både uppdragsgivare och allmänhet.

– Vi måste alltid prioritera bland felen och prioritera bland våra banor. Men alla fel omhändertas. Ändå kan vi aldrig säga att urspårningar aldrig kommer att ske. Det kan orsakas av många olika faktorer. Och i efterhand kan man alltid fråga sig om det var rätt åtgärd som genomfördes när ett fel uppstod. Vi kanske skulle ha vidtagit en annan åtgärd, med facit i hand.

7-10 år räknar Trafikverket med att det tar innan vi har kommit ikapp den underhållsskuld vi har.

Detta innebär ett hårt prioriterande när det gäller både planerat förebyggande underhåll som vi ständigt gör och sådant vi gör för att avhjälpa problem som mer akut uppstår på anläggningen.

Allt underhåll planeras enligt den drift- och underhållsstrategi som Trafikverket har och de framtagna drift- och underhållsplanerna. Trafikverket lägger flera miljarder årligen på förbyggande underhållsarbete. Samtidigt håller vi Sveriges järnvägar öppna för trafik parallellt med att vi underhåller.

Hög säkerhetsnivå inom svensk järnväg

Trots den historiska underhållsskuld som finns vill Jan Petterson framhäva den höga säkerhetsnivå som svensk järnväg har.

– Tillsammans med England och de nordiska länderna är vi i topp i Europa. Tåget är det absolut säkraste transportsättet vid sidan av linjeflyget, säger Jan Pettersson.

– Men vi lär oss hela tiden och tar tillvara våra erfarenheter. Ett exempel är den urspårning som skedde i Stöde 2012. Vi hade genomfört två olika åtgärder, men ändå spårade tåget ur vilket naturligtvis var mycket obehagligt för dem som var med. Tack och lov skadades ingen fysiskt men vi gjorde erfarenheter som fick till följd att rutinen ändrades, förklarar Jan Pettersson.

– Det är bra att vi har en offentlighetsprincip i Sverige som gör att media kan granska oss. Det är så det ska vara. Och det vi gör nu är att fortsätta att följa vår drift- och underhållstrategi, fortsätta undersöka, åtgärda och prioritera och inte minst – utveckla nya rutiner där vi ser att brister finns, avslutar Jan Pettersson.

Under eftermiddagen har ministern Catharina Elmsäter-Svärd kallat till ett möte med Gunnar Malm för att informera sig om hur Trafikverket arbetar.

MER

Comments are closed