Content pages
Eskil Erlandsson vill göra schlager­landet till Mat­landet | Svensk Leverantörstidning

SENASTE JOBB

• No Posts Found

Eskil Erlandsson vill göra schlager­landet till Mat­landet



Sverige – det nya matlandet är numera regeringens livsmedelsstrategi som ska skapa jobb i hela landet med bonden som bas. Att Sverige ska bli nummer ett på Europas mat­karta har fått många att lyfta på ögon­brynen, men allt fler upptäcker Sverige som kulinariskt mecka. Regeringen vill att mat-Sverige ska dra nytta av helgens schlagervinst.


– Nu har vi chans att visa upp vår fantastiska matkultur för hela Europa. Turismen till Sverige ökar stadigt och det ger tusentals nya arbetstillfällen över hela landet. Turismens koppling till mat och svensk landsbygd är stor och nu får vi hela Europas ögon riktade mot Sverige tack vare Loreens fina insats. Detta måste vi ta vara på, säger Eskil Erlandsson.

{loadposition contentbanner}

Turismen bidrar med drygt 160 000 jobb och är viktig för Sveriges ekonomi. Svensk turism ökar för varje år och utgör en basindustri i landet.

– För att skapa långsiktig tillväxt behöver vi öka tillgängligheten och förbättra förutsättningarna för turist- och matföretagen. Många av de nya företag vi ser växa fram finns på landsbygden med koppling till mat, djur och natur­upplevelser. Jag är övertygad om att Sverige-det nya matlandet kan bli en viktig ryggrad i Sverigebilden som lockar fler människor hit och som skapar jobb i hela landet, säger Eskil Erlandsson.

Källa: Jordbruksdepartementet

Håll koll – här får du SvenskLeverantorstidning.se:s nyhetsbrev!

 

SÄG DIN ÅSIKT. SKRIV EN KOMMENTAR!

MER Infrastruktur

Kommentera

Your email address will not be published. Required fields are marked *