Content pages
Nordiska besökare spenderade 38 miljarder i den svenska detalj­handeln 2011 | Svensk Leverantörstidning

SENASTE JOBB

• No Posts Found

Nordiska besökare spenderade 38 miljarder i den svenska detalj­handeln 2011



Under 2011 handlade de norska, finska och danska turisterna i Sverige för totalt 38 miljarder kronor i detaljhandeln. 20 miljarder kommer från daglig- varuhandeln och 18 miljarder från sällanköps- varuhandeln. Totalt motsvarar det 7 procent av omsättningen i den svenska detaljhandeln och 16 000 årsanställningar. Totalt gjorde norrmännen 9,5 miljoner resor till Sverige under 2011. Motsvarande siffra för danskarna var 2,9 miljoner resor och för finländarna 3,5 miljoner resor. Av de norska resorna är 2/3 dagresor med shopping som huvudsyfte. Därmed stod de norska turisterna för den största delen av gränshandeln, med 25 miljarder.

Den svenska kronan har sedan 2010 stärkts mot euron samt den danska och norska kronan, vilket medför att incitamentet för att resa till Sverige för att handla har minskat.

{loadposition contentbanner}

– Gränshandeln är omfattande och av stor betydelse för den svenska detaljhandeln såväl som den svenska arbetsmarknaden. Nyckeln till framgång är norrmännen som står för majoriteten av gränshandeln. Prisskillnaden är så pass stor att svängningar i valutakursen inte påverkar viljan att besöka lågprislandet Sverige, säger Fredrik Junkka, analytiker på HUI Research och ansvarig för Gränshandelsundersökningen.

Regionalt har den nordiska turismen och gränshandeln en mycket stor inverkan på några regioner. Effekten är störst i de regioner som har bra kommunikationer till befolkningstäta områden i Norge. Störst inverkan hade den nordiska turismen i Strömstad med 3,6 miljoner resor, vilket kan jämföras med Stockholms län som hade 2,6 miljoner turismbesök från de nordiska länderna år 2011. Näst störst regional inverkan har nordisk turism i Eda med 1,2 miljoner resor.

– Att lilla Strömstad lockar fler nordiska shoppinggäster än Stockholms län är fascinerande och understryker ytterligare en gång norrmännens betydelse för svensk turism, fortsätter Fredrik Junkka.

Om Gränshandelsundersökningen: Undersökningen beräknar antalet nordiska resor till Sverige samt analyserar vilken betydelse dessa resor har för den svenska detaljhandeln. Uppdraget genomförs löpande av HUI Research på uppdrag av Svensk Handel, Tillväxtverket, Region Värmland, Västra Götalandsregionen och Västsvenska Turistrådet.

Källa: HUI Research

Håll koll – här får du SvenskLeverantorstidning.se:s nyhetsbrev!

 

SÄG DIN ÅSIKT. SKRIV EN KOMMENTAR!

MER Evenemangsnytt

Kommentera

Your email address will not be published. Required fields are marked *