Content pages
Fler tåg rullar mellan Borlänge och Örebro | Svensk Leverantörstidning

SENASTE JOBB

• No Posts Found

Fler tåg rullar mellan Borlänge och Örebro

Från 20 till 29 enkelturer. Eller, för att vrida på siffrorna, från 10 till 14,5 dubbelturer. Nu blir det i varje fall 45 procent lättare att pendla på sträckan Borlänge – Örebro.

Inför tidtabellsbytet den 11 december ökar Tåg i Bergslagen och Tågkompaniet tågtrafiken med 45 procent på sträckan Borlänge – Örebro.

– Vi hoppas på sikt på att få till en styv tidtabell med timmestrafik, ungefär som pendeltågen. Då behöver resenären inte läsa tidtabellen utan vet när nästa tåg går, säger Tåg i Bergslagens VD Hugo Oljemark.

Mellan Borlänge och Örebro sker omkring en miljon interregionala resor varje år. Alltså resor med tåg, buss, bil eller flyg och som passerar en länsgräns.

Mellan fem och tio procent av dessa resenärer tar tåget. På sträckan Stockholm – Göteborg väljer närmare sextio procent att ta tåget.

– Vi har en förfärande låg marknadsandel mellan Borlänge och Örebro. Ett sätt att få fler att resa på den här sträckan är göra grundtrafiken ännu bättre, säger Hugo Oljemark.

Ett av många steg
Tåg i Bergslagen, som är ett samarbete mellan de fyra länen i Bergslagsregionen, arbetar för att öka pendlingsmöjligheterna både inom och mellan länen. Trafiken körs av Tågkompaniet, som har totalansvar för trafikens utförande.

– Det här är ett av stegen i vår strategiska plan för hur vi vill trafikera Bergslagen. Några steg har vi redan tagit, trafiken mot Laxå och Mjölby till exempel, och fler platser på tågen mellan Västerås och Fagersta.

{loadposition contentbanner}

Regionalpolitiska fördelar
Det finns många fördelar när det blir enklare att arbetspendla, inte minst regionalpolitiskt.

Det är bra för näringslivet på mindre orter som kan ta del av den stora ortens kompetens och arbetskraft. Samtidigt kan fler välja att bo i den lilla orten med billigare huspriser och ändå ta del av de attraktiva tjänster som finns i större städer.

Det händer mer
Naturligtvis ger bättre trafik fler resenärer, framför allt nya resenärer. Alla punkter på Tåg i Bergslagens strategiska plan är inte förbockade ännu. Men mer lär hända:

– Allt beror på vad det kostar och om vi får tillgång till fler fordon. Men timmestrafik på sträckan Borlänge -Gävle, och kanske halvtimmestrafik mellan Fagersta och Västerås under rusningstid vore fint, säger Hugo Oljemark.

Källa: Svenska Tågkompaniet

Håll koll – här får du SvenskLeverantorstidning.se:s nyhetsbrev!

 

SÄG DIN ÅSIKT. SKRIV EN KOMMENTAR!

MER Transport/Logistik

Kommentera

Your email address will not be published. Required fields are marked *