Content pages
Krafttag för att digitalisera Sveriges näringsliv | Svensk Leverantörstidning

SENASTE JOBB

• No Posts Found

Krafttag för att digitalisera Sveriges näringsliv

Med gemensamma krafter vill Företagarna, Google, Posten, Telenor och Binero få Sveriges små- och medelstora företag att använda nätet för att utveckla sig och sin affär. Tillsammans lanserar de därför landets största digitala företagsinitiativ där svenska företag gratis ska få hjälp att komma igång. Målet är ambitiöst – att få tusentals företagare att tillvarata på möjligheterna med internet för att stärka sin egen, och därmed Sveriges, tillväxt. Första hjälpen går till polkagrisbutiken Gamla Stans Polkagriskokeri, där initiativet idag sparkas igång i närvaro av Sveriges IT- och energiminister Anna-Karin Hatt.

Idag inleds Sveriges mest omfattande satsning för att göra svenska företag mer digitala. Ditt Företag Online heter initiativet som går ut på att i ett landsomfattande program konkret hjälpa svenska små- och medelstora företag att med hjälp av internet bli mer synliga och växa sin affär. De erbjuds kostnadsfritt såväl hemsida, e-handel och distributionslösningar som produkter för mobilt arbetssätt och effektiv marknadsföring. Dessutom ges en rad utbildningstillfällen över hela landet där företagare får konkret hjälp att komma igång.

Bakgrunden till initiativet är insikten att Sverige, trots historiken av teknisk innovation och entreprenörskap, håller på att bli omsprunget av andra länder. Sverige är världsledande avseende mobiltelefonpenetration, bredbandsutbyggnad och uppkopplade medborgare men de svenska företagen tar trots detta faktum inte tillvara på de stora möjligheter internet ger. Det är redan bevisat att företag som har en hemsida och erbjuder e-handel växer betydligt snabbare än de som inte har det. En rapport från BCG visar dock att hela 21 procent av Sveriges företag med upp till tio anställda inte ens har en hemsida. Och endast sex procent av de mindre företagens försäljning genomfördes på internet under 2009. Detta samtidigt som svenskarna är bland de mest uppkopplade i världen. Hela två tredjedelar av svenska folket säger att de kommer att handla varor på internet de närmaste tre månaderna (HUI).

{loadposition contentbanner}

– Risken är att den starka efterfrågan från de svenska konsumenterna går våra företagare förlorad då de istället vänder sig till företag med e-handel utanför våra gränser. Samtidigt vet vi att många små- och medelstora företag upplever att tröskeln för att komma igång är för hög. De saknar kunskap om vad internet kan göra, har inte resurser nog för att starta eller förvalta sin onlinenärvaro eller tror helt enkelt inte att internet kan bidra till vidare utveckling eller tillväxt. Vi vill nu gemensamt få bort dessa hinder och konkret hjälpa våra företagare att komma igång, säger Stina Honkamaa på Google.

– Visst har Sverige en stark digital position men vi ser vårt initiativ som en möjlighet att stärka Sveriges företagarkraft ännu mer. All statistik påvisar att det finns tillväxtpotential för företag som förstår möjligheterna med marknadsföring, försäljning och inköp via internet. Vårt stöd till svenska företag innebär ett första steg som hjälper dem att omfamna de digitala möjligheterna. Växer de så växer Sverige, säger Elisabeth Thand Ringqvist, vd för Företagarna.

Initiativet Ditt Företag Online startar den 26 oktober. För att signa upp, få mer information eller veta när och var utbildningstillfällena sker, besök www.dittforetagonline.se.

Källa: Företagarna / Google

Häng med – skaffa SvenskLeverantorstidning.se:s nyhetsbrev!


SÄG DIN ÅSIKT. SKRIV EN KOMMENTAR!

MER IT/Digital Kommunikation

Kommentera

Your email address will not be published. Required fields are marked *